Eräs asiakaspolku Elisa Viihteen vuokraamossa

Sateisena juhannuspäivänä mieleen juolahti katsoa kotimainen elokuva iänikuisen Netflixin sarjojen tuijottelun sijaan. Elisa Viihteen elokuvavuokraamosta löytyi Tommi Korpelan ja Elina Knihtilän tähdittämä Ruotsalainen hetki, vuonna 2014 ilmestynyt draama, jota ei muualla ollut tarjolla. Elokuvan vuokrausprosessi muodostui kuitenkin huomattavasti pidemmäksi kuin voisi olettaa, vaikka se lopuksi päättyikin onnellisesti (toisin kuin elokuva). Päätin kirjoittaa omasta kivisestä asiakaspolustani kuvauksen, jotta Elisan palveluita kehittävät henkilöt ymmärtäisivät asiakkaidensa kohtaamat haasteet ehkä jälleen hieman paremmin. Uskon, että asiakkaiden kuuntelu on ainoa tie onnistuneiden palveluiden kehittämiseen.

Asiakaspolku

 

Koska en ole Elisan liittymäasiakas, jouduin aloittamaan vuokraamisprosessin tunnistautumalla pankkitunnuksilla ja sen jälkeen luomaan uuden käyttäjätilin. Vahvan tunnistautumisen vaatiminen oli hieman yllättävää, mutta sinänsä ymmärrettävää, koska vuokraelokuvat laskutetaan jälkikäteen. Kun olin mielestäni luonut hyvän käyttäjätunnuksen ja salasanan sekä lisännyt yhteystietoni, klikkasin rekisteröitymislomakkeen lähtemään. Vastauksena sain järjestelmän tietokantavirheen, jonka perusteella en pystynyt mitenkään päättelemään, mikä meni pieleen.

Ei auttanut muu kuin aloittaa prosessi uudestaan. Pankkitunnistautuminen, yhteystietojen näppäily, uusi käyttäjätunnus. Ensimmäisellä kerralla kokeilemani käyttäjätunnus oli sähköpostiosoitteeni, mutta nyt kokeilin lyhempää sanaa ilman erikoismerkkejä, ja kirjautuminen onnistui. Ehkä käyttäjätunnuksen vaihdosta johtuen, en tiedä.

Oletin, että pääsisin tässä vaiheessa jo katsomaan elokuvaa, mutta asia ei ollut niin yksinkertainen. Elokuvan vuokraamista varten kysyttiin PIN-koodia, joka ohjeen mukaan löytyisi Oma Elisasta.

Avasin siis Oma Elisan uuteen selainikkunaan ja kirjoitin sinne juuri luomani tunnuksen ja salasanan. Nämä eivät kuitenkaan toimineet. Parin yrityksen jälkeen tajusin, että minun on luotava Omaa Elisaa varten uudet tunnukset. Tämä tehtiin jälleen vahvan tunnistamisen kautta. Olin nyt siis kolmatta kertaa näppäilemässä pankkitunnuksia yhden elokuvan vuokraamista varten, mikä tuntui jo hieman turhauttavalta. Luotuani uudet tunnukset ja selailtuani Oma Elisan käyttöliittymää jonkin aikaa löysin kuin löysinkin vuokraamoon tarvittavan PIN-koodin.

Siirryin takaisin vuokraamoon, lisäsin koodin, joka toimi, ja pääsin vihdoin klikkaamaan ”Katso elokuva” –nappia. Elokuvan käynnistäminen vaati kuitenkin Microsoft Silverlight-ohjelman asentamista käyttämääni Chrome-selaimeen. Latasin Silverlightin ja aloitin sen asentamisen. Tässä vaiheessa selain ilmoitti, että ohjelma on jo asennettu.  Halusin nähdä elokuvan, en viritellä  Chromea, joten vaihdoin suosiolla Internet Explorer –selaimeen.

Käynnistin Explorerin ja kirjauduin Elisa Viihteeseen. Samalla pohdin mielessäni, joutuisinko myös maksamaan elokuvan uudestaan. Kirjautumisen jälkeen elokuva kuitenkin löytyi valmiina tililtäni, ja klikkauksella se lähti vihdoin onnistuneesti pyörimään. Tässä ajassa olisin kuitenkin melkein jo ehtinyt hakemaan DVD:n lähivuokraamosta. Voin kuvitella, että sama prosessi on jäänyt monelta muulta vähemmän kärsivälliseltä kesken.

Eräs asiakaspolku Elisa Viihteen vuokraamossa