Lehdistötiedote 17.6.2019
Kosmetiikkablogien sisältöanalyysi paljastaa: pienet kotimaiset luonnonkosmetiikkamerkit vahvassa nousussa, Lumenesta puhutaan yhä vähemmän
Kotimaisissa kosmetiikkablogeissa isojen brändien valta on murtumassa ja pienet toimijat kiinnostavat yhä enemmän, selviää Instanssi Oy:n tekemässä Kauneuden ja kosmetiikan vaikuttajatrendit -raportissa, johon analysoitiin yli 4300 suomalaista kauneusalan blogipostausta vuosilta 2017-2019. Analyysissa hyödynnettiin tekstianalytiikan algoritmia, joka hakee teksteistä sanojen yhteisesiintymiä. Kotimaisten blogien sisältöjä lähdettiin tutkimaan siksi, että lähes kolmasosa suomalaisista lukee niitä viikoittain, ja erityisesti nuoret naiset luottavat niihin tietolähteenä kaksi kertaa useammin kuin mainoksiin (Dagmar Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus 04/2018).
Vaikka yleisimmin mainitut kosmetiikan brändit suomalaisissa blogeissa ovat Lumene, Essence ja Lush, ovat niitä kaikkia koskevat maininnat laskussa. Esimerkiksi Lumenen mainintojen osuus teksteistä on laskenut yli 40 % vuodesta 2017 vuoteen 2019. Tämä kertoo siitä, että kosmetiikkamarkkina pirstaloituu yhä useampiin toimijoihin ja brändeihin, eikä isojenkaan valmistajien näkyvyys blogeissa ole taattua.
Luonnonkosmetiikka taas on sellainen merkittävä trendi, joka näkyy läpi koko analysoidun aineiston ja jonka laantumista ei ole havaittavissa. Kun luonnonkosmetiikasta puhutaan blogeissa, puhutaan nyt hyvin usein kotimaisuudesta ja markkinoille vasta ponnistavista uusista brändeistä. Sellaisissa tuotekategorioissa kuin aurinkovoiteet ja deodorantit luonnonkosmetiikan brändit ovat analysoidulla kaudella syrjäyttäneet vakiintuneet brändit.
Toinen blogeissa erottuva trendi on korealaisen kosmetiikan yleistyminen. Kun kaksi vuotta sitten puhuttiin yksittäisistä korealaisista tuotteista kuten naamioista, puhutaan nyt jo kokonaisen korealaisen ihonhoitorutiinin omaksumisesta. Tämä yhdistettynä luonnonkosmetiikan trendiin tarkoittaa, että erityisesti korealaiset luonnonkosmetiikan brändit nousevat esiin, tosin joissakin tuotekategorioissa ne vain vilahtavat, korvautuakseen myöhemmin muilla. Todennäköistä on, että myös muista Euroopan ulkopuolisista kulttuureista otetaan vaikutteita korealaisen trendin hiivuttua.
Instanssi teki Kauneuden ja kosmetiikan vaikuttajatrendit -analyysiraportin nyt ensimmäistä kertaa, ja vastaava raportti on tarkoitus jatkossa julkaista vuosittain. Tarkoituksena on myös laajentaa analyyseja muille toimialoille. ”Tekstianalytiikkaan perustuvaa kuluttajaymmärrystä hyödynnetään nyt yhä useammassa yhteydessä. Tekstianalytiikkaa sovelletaan sekä yrityksen sisäiseen dataan että julkiseen sosiaalisen median dataan. Se tuo usein esille sellaista tietoa, joka ennakoi myyntiä, mutta jota harva tulisi ajatelleeksi kysyä kuluttajilta esimerkiksi kyselyn avulla”, sanoo analyysin tehnyt Instanssi Oy:n perustaja, tekstianalytiikasta väitöskirjan tehnyt Camilla Magnusson.
Raportista löytyy lisätietoa osoitteesta: https://www.instanssi.fi/kauneuden-vaikuttajatrendit-2019/
Lisätietoja antaa myös: Camilla Magnusson, Instanssi Oy, camilla.magnusson@instanssi.fi, puh. 044 2902218