Kauneuden ja kosmetiikan vaikuttajatrendit 2019 -raportti
Mistä asioista suomalaiset kauneusalan vaikuttajat puhuivat vuonna 2018, mikä oli uutta verrattuna vuoteen 2017 ja jatkuvatko samat trendit vuonna 2019?
Noin 4300 suomalaisen blogipostauksen tekstianalyysiin perustuva raportti antaa objektiivisen ja selkeän käsityksen siitä, mistä asioista vaikuttajat puhuvat, kun he puhuvat esimerkiksi meikkipohjasta tai deodorantista – ja miten nämä asiat ovat muutoksessa.
Raportissa trendit jaetaan kolmeen luokkaan:
- Makrotrendeihin, jotka jatkuvat pitkään ja usein ovat ylätason trendejä. Tässä raportissa makrotrendeiksi on laskettu sellaiset trendit, jotka näkyvät jo vuoden 2017 datassa eivätkä ole heikentyneet vielä 2019 datassa. Makrotrendeihin on hyvä ottaa kantaa omaa strategiaa uudistaessa.
- Mikrotrendeihin, jotka jäävät lyhytaikaisemmiksi. Tässä raportissa mikrotrendeiksi on laskettu sellaiset trendit, jotka näkyvät vuoden 2018 datassa ja jatkuvat vuonna 2019. Mikrotrendeihin kannattaa ottaa kantaa ainakin taktisella tasolla, esimerkiksi tuotevalikoimaa laajentaessa.
- Muoti-ilmiöihin, jotka eivät ehdi muodostua varsinaiseksi trendiksi, vaan vilahtavat hetken datassa ja menevät vuoden sisällä ohi. Muoti-ilmiön päälle ei kannata rakentaa strategiaa, mutta sitäkin voi hyödyntää esimerkiksi markkinointiviesteissä. Voisiko esimerkiksi olemassa olevia tuotteita ja palveluita esitellä niin, että ne kytkeytyvät tähän trendiin?
Helppolukuisesta ja visuaalisesta, 34-sivuisesta raportista näet kätevästi mitkä trendit ovat kauneusblogeissa nousussa ja mitkä laskussa, liittyen seuraaviin aiheisiin:
- Huulimeikki
- Silmäripset ja -luomet
- Meikkipohja
- Kasvovesi ja –suihke, misellivesi
- Deodorantti ja antiperspirantti
- Aurinkovoide ja itseruskettava
- Hiusten muotoilu
- Luonnonkosmetiikka
- Korealainen kosmetiikka
- Ekologisuus ja ympäristö
Edellä mainitut kymmenen aihetta on valittu kahdestakymmenestä analysoidusta aiheesta. Näissä kymmenessä näkyy selkeimmin muutoksia vuosina 2017-2019.
Bonuksena raportissa tarkastellaan tarkemmin kolmea eniten blogeissa mainittua brändiä:
- Lumene
- Essence
- Lush
Jokaiselle yllämainitulle aiheelle on raportissa oma sivunsa, jolla tarkastellaan mitkä asiat nousevat esiin kyseisen aiheen hakusanojen kautta. Sivulla selitetään myös yhteyksissä esiintyvien mahdollisten muutosten taustoja ja trendin jatkuvuutta 2019.
Esimerkki sisällöstä:
Mikrotrendi: yksittäisistä korealaisista tuotteista ihonhoitorutiiniin
Korealainen-sanan maininnat ovat kaksinkertaistuneet vuodesta 2017 vuoteen 2018. Tällä hakusanalla tuotemerkki Whamisa näkyy merkittävänä yhteytenä sekä vuoden 2017 että 2018 teksteissä. Vuoden 2019 teksteissä merkin buumi ei enää jatku. Vuonna 2017 korealaisen kosmetiikan yhteydessä puhuttiin myös usein kangasnaamioista, mutta tämä ei näy enää vuonna 2018. Sen sijaan nousussa on korealainen ihonhoitorutiini. Kevään 2019 teksteissä erottuu ihonhoitometodi.
Muista Aasian maista tulevasta kosmetiikasta japanilainen kosmetiikka saa blogeissa jonkin verran mainintoja, mutta määrät jäävät vielä liian pieniksi tilastolliseen trendianalyysiin.
Raportin sisällysluettelo:
Miksi vaikuttajatrendien analyysin pitäisi kiinnostaa kaikkia kauneusalan toimijoita?
Bloggajilla on suuri vaikutus sinunkin asiakaskuntaasi ja sen ostopäätöksiin, riippumatta siitä teetkö itse vaikuttajamarkkinointia niiden kautta. Suomalaisista kuluttajista lähes kolmasosa lukee blogeja viikoittain, nuorista naisista lähes 40%. Nuoret naiset myös luottavat bloggaajien suosituksiin kaksi kertaa useammin kuin mainoksiin.
Miten raportti on tehty?
Raporttia varten on analysoitu lähes 20 suomalaisen kauneus- ja kosmetiikkablogin kirjoitukset (yhteensä yli 4300 kpl) vuosilta 2017-2019. Tekstianalytiikan algoritmin avulla on haettu aineistosta automaattisesti sellaiset sanat, jotka esiintyvät tilastollisesti merkittävällä tavalla yhdessä hakusanan kanssa. Hakusanoja ovat on esim. meikkivoide ja ripset.
Joka aiheen kohdalla algoritmi esittää verkostossa viisi sanaa, jotka esiintyvät yhdessä aihetta kuvastavien hakusanojen kanssa. Yhteisesiintymä on määritelty niin, että sanat esiintyvät enintään neljän sanan päässä toisistaan tekstissä tilastollisesti merkittävällä tavalla.
Trendit perustuvat vuosien 2017, 2018 ja kevään 2019 (tammi-toukokuu) yhteisesiintymissä näkyviin eroihin.
Käytetty menetelmä perustuu Camilla Magnussonin tekstisarjojen muutoksia käsittelevään väitöskirjaan (Tampereen teknillinen yliopisto, 2010).
Raportin esittely saatavilla videotallenteena tai asiakkaan tiloissa pidettävänä puheenvuorona
Raportin normaalihinta henkilökohtaisine esittelyineen on 2500 eur (+alv). Koska kyseessä on uusi palvelu, on siitä nyt kuitenkin alennettuun hintaan saatavilla kaksi versiota:
- versio1: kokonaan digitaalinen paketti, johon sisältyy raportti pdf-muodossa sekä raportin esittely videotallenteena (kesto noin 45 minuuttia), hintaan 750 eur (+alv). Digitaalisen paketin voit tilata luottokortilla verkkokaupasta tästä klikkaamalla. TAI
- versio2: asiakaskohtainen paketti, johon sisältyy raportti pdf-muodossa sekä sen tekijän, FT Camilla Magnussonin pitämä tunnin mittainen raportin esittely asiakkaan tiloissa (pääkaupunkiseudun ulkopuolella lisätään matkakulut tai pidetään esittely etäyhteyden yli), hintaan 1750 eur (+alv). Asiakaskohtaisen paketin voit tilata luottokortilla verkkokaupasta tästä klikkaamalla.
Jos haluat maksaa laskulla, ole suoraan yhteydessä Camillaan (camilla@instanssi.fi) tai 044 2902218. Ole myös yhteydessä jos kaipaat lisätietoja!