Tuntuuko joskus, että kilpaileva yritys onnistuu saamaan enemmän huomiota asiakaskunnalta kuin sinun yrityksesi? Aina ei ole edes kyse siitä, että kilpailijalla olisi laadultaan parempi tai innovatiivisempi palvelu, vaan siitä, että kilpailija jotenkin onnistuu puhuttelemaan asiakkaita paremmin.
Ärsyttävää. Pysyäksesi ajan tasalla seuraat jatkuvasti kilpailijan tekemisiä ja julkistuksia: kampanjoita, tiedotteita, nimityksiä. Olet kuitenkin aina askeleen jäljessä. Mitä tehdä?
Käännä katse kilpailijan asiakkaisiin. Parhaan käsityksen yrityksen tai palvelun todellisista vahvuuksista ja heikkouksista saa kysymällä, ei yritykseltä itseltään, vaan heidän asiakkailtaan. Ja arvokkaimman vastauksen saa, kun tutkii asiakkaiden omin sanoin kuvaamia tilanteita, joissa kilpailijan palvelu on vastannut heidän tarpeeseensa tai vaihtoehtoisesti aiheuttanut tyytymättömyyttä.
Tällaista tietoa löytyy julkisesti runsain mitoin esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, keskustelupalstoilta, arvostelu- ja vertailusivustoilta. Sinulta ei varmaan löydy aikaa jokaisen viestin lukemiseen ja sen merkityksen pohtimiseen, mutta tässä teknologia auttaa: kokoamalla datan ja hyödyntämällä siihen tekstianalyysin menetelmiä saat suuristakin datamassoista ylätason kuvan ja vastaukset myös tarkempiin kysymyksiisi (tämä koskee tietysti myös omien asiakkaidesi tuottamaa tietoa!) Tällaisen ymmärryksen avulla sinäkin osaat palvella asiakaskuntaa entistä paremmin.
Todennäköistä on, että kilpailija jo tuntee sinun asiakkaasi, vastaa heidän tarpeisiinsa ja ennen kaikkea puhuu heidän kieltään.
Pingback:Kilpailija tuntee asiakkaasi - Asiakasdatan analyysi